Ştiaţi că, dacă elevul are o personalitate flexibilă, învaţă mai uşor prin activităţi creative decât prin lecţii riguroase? Nu acelaşi lucru se întâmplă şi în cazul unui copil cu un stil organizat. Temperamentul este înnăscut şi ne influenţează în tot ceea ce facem. De aceea, e bine să ne cunoaştem punctele forte.
Dacă în Occident a devenit un lucru banal, în România, mersul la psiholog încă este un subiect tabu. Deşi i-ar putea ajuta să îşi consolideze relaţia cu cei mici, părinţii se feresc să consulte un specialist.
Steluţa Peleaşă, manager platformă online de evaluare psihologică: „Având această reţinere, a venit ideea acestei platforme care oferă posibilitatea testării online aplicând chestionare din confortul fotoliului de acasă.”
Anca Popescu, psiholog: „Este important acest chestionar să fie completat de către copil. Pentru ca el să spună care sunt lucrurile care îi plac, care sunt lucrurile care nu îi plac în mediul şcolar, familial.”
Steluţa Peleaşă, manager platformă online de evaluare psihologică: „Practic, stresul părinţilor e cum aş putea aşa încât copilul meu să obţină rezultate mai bune la şcoală, dar cu stres mai puţin?”
Este întrebarea pe care şi-a pus-o Oana Muscalu, mamă a doi copii. A apelat la testarea psihologică atunci când fiica ei a intrat în clasa a opta iar Evaluarea Naţională se apropia cu paşi repezi.
Oana Muscalu, mamă: „În procesul de pregătire, m-am gândit că trebuie să ştiu şi să afle şi ea cum îi este mai uşor să înveţe, mai ales că era un volum mare de acumulat. Am făcut acest test care chiar ne-a fost util, înţelegând despre Adela că trebuie sa înveţe mai degrabă într-un stil practic.”
Steluţa Peleaşă, manager platformă online de evaluare psihologică: „Totul trebuie să înceapă cu o cunoaştere aprofundată a copilului.”
Exact asta face testarea psihologică. În doar jumătate de oră, cât durează completarea chestionarului, părinţii primesc un raport online din care află ce stil de învăţare i se potriveşte copilului, cum acumulează mai uşor informaţii şi în ce situaţii va reacţiona negativ.
Oana Muscalu, mamă: „Am descoperit în raport că Adela este o persoană flexibilă. Aş fi crezut că este exact invers.”
Anca Popescu, psiholog: „Dacă nu adaptăm răspunsul nostru la tipologia temperamentală a copilului, este posibil să ne lovim ca de un zid.”
Oana Muscalu, mamă: „Cred că cel mai mult pe mine m-a ajutat să-i găsesc motivaţie să o determin să înveţe.”
Fiecare copil vede lumea într-un mod diferit, reacţionează altfel la motivaţii şi leagă prietenii într-un mod unic. Psihologii pun aceste lucruri pe seama temperamentului şi susţin că educaţia, atât în familie, cât şi la şcoală, ar trebui să fie făcută în funcţie de trăsăturile înnăscute.
Anca Popescu, psiholog: „Exista 8 tipologii temperamentale, grupate în 4 perechi, 2 câte 2, introvert – extravert, practic sau imaginativ, raţional sau emoţional, organizat sau flexibil.”
Oana Muscalu, mamă: „După cum spune ea: la ce îmi trebuie să învaţ atât de multe lucruri? I-am dat un argument practic, spunându-i că dacă vei învăţa şi vei lua o notă bună la acest examen vei ajunge la un liceu bun, apoi vei urma o facultate bună şi uite aşa lucrurile ţi se vor deschide.”
Anca Popescu, psiholog: „Copilul practic învaţă mai degrabă prin experienţă, experimentând, făcând, văzând şi abia apoi îşi extrage din ce a experimentat anumite concluzii.”
Oana Muscalu, mamă: „Argument care, de exemplu, nu ar functiona foarte bine la David. El are un stil mai degrabă imaginativ, lui îi place să vorbească despre idei, despre concepte.”
Rezultatele testelor temperamentale pot fi utile şi profesorilor, la clasă.
Steluţa Peleaşă, manager platformă online de evaluare psihologică: „Să identifice cum ar putea să grupeze în clasă acele echipe care se completează foarte bine.”
Anca Popescu, psiholog: „Pe un copil extravert îl ajutăm să înveţe punându-l foarte mult în situaţii sociale, punându-l să lucreze în grup. El are nevoie ca de aer de interacţiune şi feedback constant. Pe când copilul introvert mai degrabă învaţă singur, în linişte.”
Nu în ultimul rând, să cunoşti temperamentului copilului poate ajuta şi în relaţiile sociale sau în cele de familie.
Oana Muscalu, mamă: „Lui David i-a ieşit ca are înclinaţii şi evoluează prin contrazicere. Ceea ce se confirmă 100%. Explicându-i Adelei despre faptul că el aşa evoluează, aşa învaţă, cumva este şi ea mai tolerantă.”
Anca Popescu, psiholog: „Aceste temperamente nu sunt bune sau rele. E important ca părinţii să ştie asta pentru a nu se învinovăţi sa spunem pentru anumite comportamente ale copiilor lor sau pentru modul în care aceştia reacţionează.”
Oana Muscalu, mamă: „Dincolo de faptul că îi cunosc eu, cred că beneficiul major al acestui raport e că ajung ei să se cunoască pe ei şi unul pe celălalt şi atunci în mod evident toate lucrurile se gestionează mai uşor.”